Zdrowe odżywianie – zasady i suplementy diet

Zastanawiasz się jak wygląda „idealny jadłospis”? Chcesz, aby Twoje odżywianie wskoczyło na wyższy poziom? Pragniesz, aby skład i budowa Twojego ciała perfekcyjna? Świetnie trafiłeś/aś! Dzisiaj pragniemy przedstawić Ci kilka kluczowych zasad zdrowego odżywiania. Jesteśmy przekonani, że po ich wdrożeniu Twoja kondycja – zarówno psychiczna, jak i fizyczna znacząco się poprawi.

W pierwszej kolejności należy zadbać o to, aby serwowane posiłki były zdrowe. Co to oznacza? Otóż, powinniśmy bazować tylko i wyłącznie na produktach naturalnych, niemodyfikowanych. Podstawę diety powinny zatem stanowić warzywa i owoce. Wszak, stanowią doskonałe źródło materiału energetycznego, witamin, minerałów i innych kluczowych substancji. Rzecz jasna, w diecie powinno być także miejsce dla źródeł białka. Poleca się jeść tylko i wyłącznie chude mięso, ryby oraz nabiał. Bezwzględnie należy ograniczyć wszelkie niezdrowe tłuszcze.

Dieta, aby mogła być określona mianem zdrowej, musi być również pełnowartościowa. Co to oznacza? Otóż, musimy dostarczać wszelkie niezbędne mikro i makroelementy. Dlatego też, musimy urozmaicać jadłospis. Dobrym sposobem na uzupełnienie diety jest również stosowanie suplementów diet. Należy mieć jednak na uwadze, by nie przekraczać referencyjnych dawek, gdyż nadwyżka – podobnie jak niedobór, może powodować niepożądane reakcje w organizmie.

Idąc dalej, powinniśmy zadbać o to, aby jadłospis był zbilansowany. Konieczne jest indywidualne wyliczenie zapotrzebowania kaloryczne. Możemy to wykonać wykorzystując wzór na całkowitą przemianę materii (CPM):

  • CPM dla kobiet = [665,09 + (9,56 x waga) + (1,85 x wzrost) – (4,67 x wiek)] x WAF
  • CPM dla mężczyzn = [66,47 + (13,7 x waga) + (5 x wzrost) – (6,76 x wiek)] x WAF

WAF = wskaźnik aktywności fizycznej (miara aktywność fizycznej od 1,4 do 2,4)

CPM to miara, która pozwala nam utrzymać wagę na odpowiednim poziomie. Dlatego też, jeśli mamy plan zredukowania kilku kilogramów możemy obniżyć ją o około 10-15%. Warto jednak przy tym pamiętać, że maksymalny wskazany poziom redukowania zbędnych kilogramów w skali jednego miesiąca to około 3-4kg. Dlatego też, w momencie gdy utrata kilogramów przebiega zbyt szybko – należy zwiększyć poziom kaloryczności, gdyż jest to niebezpieczne dla organizmu. CPM możemy modyfikować także w momencie, gdy chcemy nabrać mięśni. Wówczas to, możemy zwiększyć wskaźnik o 10-20% (w zależności od poziomu aktywności fizycznej – treningu siłowego).

Ponadto, kluczowe dla zdrowego odżywiania jest systematyczna konsumpcja. Powinniśmy nie tylko zawsze przyjmować zbilansowane posiłki, ale także jeść o stałych porach. To ważne z punktu widzenia przemiany materii. Im większą regularność zapewnimy organizmowi, tym układ pokarmowy będzie pracował wydajniej.

Suplementy diet, a zasady zdrowego odżywiania

W ostatnim czasie, w telewizji, radio czy Internecie aż roi się od reklam suplementów diet i wyrobów medycznych. Wiele preparatów przedstawianych jest jako „złote środki”, które mają gwarantować niesamowite rezultaty kuracji. Prawda jest jednak taka, że suplementacja to tylko dodatek. Może mieć istotne znaczenie, ale kluczem do sukcesu jest zdrowa, zbilansowana i pełnowartościowa dieta.

Co więcej, należy zdać sobie sprawę, że wiele promowanych suplementów diet nie dostarcza do organizmu nadzwyczajnych substancji. Wręcz przeciwnie, znajdują się tam związki, które na co dzień możemy dostarczać w pożywieniu.

Oczywiście, niektóre preparaty faktycznie są warte uwagi i ich stosowanie może przyczynić się do poprawy zdrowia. Zwykle zaliczają się do grona tzw. SuperFood (Super Żywność). Hitem ostatnich miesięcy zdaje się być: spirulina, jagoda acai, afrykańskie mango oraz chlorella.

Musimy jednak pamiętać, że nawet najlepsze rozwiązania stanowią jedynie formę asysty dla zdrowej diety.