10 sposobów na problemy ze snem

Blisko połowa Polaków boryka się z problemami ze snem. Te, rzecz jasna – mają ogromny wpływ na całokształt funkcjonowania organizmu. Wszakże, znaczenie snu dla prawidłowej narządów wewnętrznych jest ogromne.

O tym co należy zrobić, aby zdrowo spać można by napisać książkę. Dzisiaj, postanowiliśmy skrócić wszelkie wywody do krótkich dziesięciu wskazówek. Jesteśmy przekonani, że zastosowanie się do poniższych rad będzie miało niezwykle pozytywny wpływ na jakość naszego snu.

10 sposobów na regenerujący i zdrowy sen

  1. Ustal pory snu
    Pierwszym, absolutnie kluczowym krokiem ku lepszemu, zdrowemu snu, jest ustalenie stałych pór wstawania i zasypiania. Tylko poprzez regularny sen możemy zapewnić należy odpoczynek naszemu organizmowi. O tej zasadzie musimy pamiętać nie tylko w ciągu tygodnia, ale także przy weekendzie. W przeciwnym wypadku może dochodzić do swojego rodzaju rozstrojenia rytmu dobowego.

  2. Zrezygnuj z kawy i innych „pobudzaczy”
    Polacy uwielbiają pić kawę. Sporym zainteresowaniem cieszą się również wszelkiego rodzaju „energy-drinki”. Niestety, tego typu pobudzacze mają negatywny wpływ na nasz sen. Przyczyną jest kofeina, która potrafi działać nawet przez dwadzieścia cztery godziny. Dlatego też, jeśli koniecznie chcemy pobudzić organizm, to możemy to robić tylko i wyłącznie w godzinach porannych.

  3. Ogranicz konsumpcję posiłków bezpośrednio przed snem
    Nawet najzdrowsza przekąska przed snem może negatywnie odbić się na jakości naszego wypoczynku. Musimy zrezygnować z dodatkowego angażowania układu trawiennego. Dlatego też, zaleceniem jest konsumpcja posiłków najpóźniej na trzy godziny przed snem. Przy okazji, warto zadbać, aby bilans takiego posiłku oparty był tylko i wyłącznie na białkach. Spożywanie węglowodanu (materiału energetycznego) i tłuszczów (materiału zapasowego) mija się z celem.

  4. Zadbaj o prawidłową temperaturę w sypialni
    Eksperci są zgodni: aby sen przebiegał w należytym spokoju, w pomieszczeniu nie może być zbyt ciepło. Szacuje się, że najbardziej odpowiednia temperatura to około 20 stopni Celsjusza. Istotne jest również to, aby regularnie wietrzyć pomieszczenie w którym śpimy – najlepiej bezpośrednio przed snem. Dzięki temu, ilość tlenu w sypialni będzie dostatecznie wysoka.

  5. Wyłącz telewizor i radio!
    Nawet jeśli wydaje Ci się, że radio/telewizor ma pozytywny wpływ na moment zasypiania, to jesteś w błędzie. Te dystraktory powinny być wyłączone z jednego, prostego powodu: mogą zakłócać nasz sen i bezpośrednio wpływać na jego jakość, a to jak wiemy – jest niedopuszczalne.

  6. Śpij tyle, ile potrzebujesz
    Wydawać by się mogło, że każdy człowiek powinien spać tyle samo. Nic bardziej mylnego, długość snu zależna jest od szeregu różnych czynników, a mianowicie: indywidualnych uwarunkowań organizmu, wieku, poziomu aktywności fizycznej w ciągu dnia czy ogólnej kondycji ciała. Bez względu na wszystko, musisz stale kontrolować ilość snu. Zazwyczaj, długość snu powinna oscylować w granicach od 6 do 8 godzin. Od tej zasady jest jednak wiele wyjątków.


  7. Zadbaj o wygodę
    Wiele osób zapomina o tym, że bezpośredni wpływ na nasz sen ma po prostu wygoda i komfort. To na jakim śpimy materacu i jaką poduszkę wykorzystujemy ma ogromne znaczenie dla jakości naszego snu. Dlatego też, wybierając odpowiedni materac i poduszkę powinniśmy w pierwszej kolejności kierować się wygodą, a dopiero później ceną.

  8. Nie zasypiaj więcej niż 15 minut
    Leżysz w łóżku i nie możesz zasnąć? To może doprowadzić do tzw. gonitwy myśli i błędnego koła. Otóż, zbyt długie zasypianie wpędza nas w spiralę myślenia i zagłębiania w nasz problem. Aby tego uniknąć, powinniśmy ustalić czas zasypiania na 15 minut. Po tym czasie należy wstać z łóżka i zająć się czymś, co nie będzie zbyt pobudzające. Może to być np. czytanie książki czy słuchanie radia.

  9. Traktuj sen priorytetowo
    Sen to jeden z kluczowych procesów zachodzących w organizmie. Niestety, bardzo duża część społeczeństwa nie traktuje snu jako sposobu na regenerację. Zasypiamy, bo musimy. To kłopotliwe podejście, które często wydłuża czas czuwania i finalnie doprowadza do problemów z regularnym rytmem dobowym.

  10. Nie odsypiaj
    Nie wyspałeś/aś się? Trudno. Musisz ten dzień jakoś przetrwać. W przeciwnym wypadku dojdzie do rozregulowania rytmu dobowego. Co więcej, zapomnij o wysypianiu się na zapas.

Pamiętaj! Jeśli powyższe rady okażą się nieskuteczny, a Ty nadal będziesz mieć problemy ze snem – koniecznie skontaktuj się ze specjalistą. Wszakże, brak odpowiedniej dawki snu może skutkować poważnymi problemami dla zdrowia Twojego organizmu.